ابعاد فرش ماشینی و دستباف

ابعاد فرش ماشینی و دستباف

ابعاد فرش ماشینی و دستباف

در صنعت بافندگی فرش قوائد و قوانین و ابعادی وجود دارد که بر اساس آن طراحی و  شروع به بافت می‌شود این ابعاد در فرش دستباف و فرش ماشینی با نام هایی متفاوت گفته می شود که در ادامه این مقاله به معرفی آنان می پردازیم

 

 

ابعاد فرش در فرش دستباف

  1. قالی: به فرش هایی که ابعا آنها از 6 متر کربع بالاتر باشد قالی گفته می شود که معمولا دارای این ابعاد می باشند:

 

 

  • 3×2
  • 5/3×5/2
  • 4×3
  • 5×5/3
  • 6×4
  • 7×5
  • 10×6

 

  1. قالیچه: قالیچه به فرشی گفته می شود که ابعاد آن از از 3 متر مربع کمتر باشد ابعاد عرضی یک قالیچه از 40/1 متر تا55/1و ابعاد طولی آن از 20/2 متر تا 35/2متر ادامه می یابد.

 

  1. زرع و نیم: به فرش هایی گفته می شود که ابعاد عرضی آن 1 تا 15/1متر و عرض آن 65/1 تا 50/1 متر است

 

  1. زرع و چارک: این فرش ها عموما دارای ابعاد 130×80 سانتی متر می باشند.بافت زرع و چارگ اغلب در مناطق فارسی باف همچنان به صورت گسترده ای رواج دارد.

 

  1. دو زرع: قالیچه های بافته شده در این دسته دارای ابعادی 2/1 × 35/1 متر می باشد.

 

 

  1. پرده ای: فرش های پرده ای که اغلب به صورت آویز در مدخل اتاق ها یا سالن ها نصب می شده است. معمولا این فرش ها با ایعاد 5/2×5/1 دیده می شود

 

  1. کلگی: بافت اینگونه فرشها درگذشته اغلب در میان چادرنشینیان و روستاییان  معمول بوده است. که دارای ابعاد

 

 5/1×3

70/1×3

5/3×2 متر می باشد

 

  1. خرک، پشتی یا پادری: این دسته از فرشها که اغلب از جنس های معمولی تر در خاب بافته می شوند دارای ابعادی کمتر از یک متر هستند.

 

 

  1. کناره: نوعی فرش که دارای طول بلندی است که همراه با میان فرش به کار رفته و برای پوشاندن روی پله و راهرو استفاده می شود
  2. پادری: پادری ها معمولا به اندازه پاگرد ها هستن و یا در های ورودی که دارای ابعاد 50×70 بافته می شوند.

 

  1. فرش های بیضی یا دایره: این گونه از فرش ها با استفاده از نقشه های از پیش طراحی شده بافته می شوند که نیاز به مهارت خاص خود هستند.

 

 

سایز بندی در فرش ماشینی

فرش ماشینی نیز با ابعادی شبیه دستباف بافته می‌شود که در ادامه توضیحات آن آمده است .

 

 

ابعاد فرش ماشینی ۶ متری : ۲‎×۳

فرش 6 متری طول و عرض متغییر تولید می‌شود اما فرش ماشینی 6 متری موجود در بازار با ابعاد پیش فرض 2*3 بافته شده و کوچک ترین ابعاد استاندارد موجود در بازار می‌باشد، این فرش به دلیل ابعاد کوچکی که دارد برای مکان ها کوچک مانند اتاق خواب و اتاق نشیمن بسیار مناسب است زیرا با استفاده از این فرش، فضای مورد نظر از ابعاد واقعی بزرگتر به نظر رسیده و در زیبایی دکوراسیون تاثیر بسزایی دارد.

 

ابعاد فرش ماشینی ۹ متری : ۲.۵‎×۳.۵


اکثر افراد تصور دارند که فرش 9 متری طول و عرض 3*3 دارند اما برخلاف باورعموم این فرش در ابعاد 5/2*5/3  متر تولید  می‌شود. همچنین این ابعاد جز پرفروش ترین بوده زیرا به دلیل کوچک شدن خانه های امروزی فرش 9 متری را به پرفروش ترین سایزهای فرش ماشینی تبدیل کرده است.
 

ابعاد فرش ماشینی ۱۲ متری : ۳‎×۴

اولین بافت فرش در ابعاد 12 متری بوده که اکثر فرش های قدیمی و اصیل ایرانی در ابعاد 12 متری بافته شده است. فرش 12 متری در ابعاد  پیش فرض 3*4 بافته شده است. همچنین فرش 12 متری نسبت به سایر ابعاد فرش ماشینی  قیمت بالاتری دارد. این فرش بهتر است در مکان بزرگ استفاده شود و در صورتی که در مکان های کوچک مورد استفاده قرار گیرد باعث شکستگی و آسیب به بافت فرش می‌شود.

 

ابعاد فرش ماشینی ۴ متری ، ۳ متری

 فرش های این ابعاد به عنوان فرش ناقواره هستن که جز ابعاد استادارد فرش نیستند. این فرش ها برای پای تختی و پادری بسیار مناسب هستند. برای خرید این ابعاد فرش لازم است فرد خریدار سفارش داده و هزینه ی بافت فرش را پرداخته تا به صورت اختصاصی بافته شود.

ابعاد فرش های گرد با قطر ۱ متر , ۱٫۵ متر ، ۲ متر و ۳ متر

 

 

 

لازم به ذکر است همانطور که می دانید و شاید هم دیده باشید ممکن است فرش در برخی اندازه‌های دیگر نیز تولید و عرضه شود که متداول نیست و در نقشه‌ها و تعداد بسیار کم قابل ارائه می باشد.

ابعاد بزرگتر هم نیز وجود دارد مانند فرش ماشینی

۲۴ متر ، ۱۸ متر و ۱۵ متر که ابعاد آن در زیر آمده است:

ابعاد فرش ماشینی ۲۴ متری : ۶×۴

ابعاد فرش ماشینی ۱۸ متری : ۵×۳٫۵

ابعاد فرش ماشینی ۱۵ متری : ۵×۳

لازم به ذکر می باشد که ابعاد فرش ۱۸ متری مساحتی برابر با ۱۷٫۵ متر مربع را شامل می شود.

یکی از عوامل موثر در انتخاب فرش ماشینی ، سایز و ابعاد فرش می باشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی