تجارت الکترونیک در صنعت فرش

تجارت الکترونیک در صنعت فرش

در دهکده جهانی اطلاعات اغلب صنایع گرایشی فوق العاده به سمت اینترنت و تجارت الکترونیک داشته اند در این میان رقابتی زیبا و باور نکردنی در بین کارخانه های فرش ماشینی نیز بوجود آمده است که از این بازار گسترده جهانی عقب نمانند.

هر کسب و کار برای آغاز فروش خود در دنیای تجارت الکترونیک باید درگاهی برای جذب مشتری داشته باشد.

اولین درگاه پیشنهادی در این تجارت نوین طراحی سایت کامل و جامع  و بارگزاری محتوای درخور نیاز مشتری است.

متخصیص فعال در حوزه تجارت الکتریک عواملی را بر شمرده اند که با استفاده از آنها میتوان تجارتی موفق را در دنیای پر رقابت الکترونیک راه‌اندازی نمود.

 

هدایت مشتری به سایت

قطعا یک فروشگاه برای فروش اجناس خود به مشتری نیاز دارد و هر فروشگاه با رفت و آمد مشتریان خود و خرید آنها در فروش سد به دست خواهد آورد. حال که در تجارت الکترونیک هم، چنین خواهد بود و باید شما باید برای فروش کالا یا ارائه خدمات خود نیاز به بیننده و کاربر دارید. برتری یک سایت زمانی بدست می آید که تعداد بینندگان و کاربران آن سایت از آمار بالایی برخوردار باشد که این خود عامل موفقیت در دنیای مجازی می باشد.

تا به حال عبارتی به نام مرگ آنلاین به گوشتان خورده ؟ اگر در دنیای وب سایت شما فاقد کاربر باشد چنین مرگی را در دنیای تجارت الکترونیک تجربه خواهید نمود.

اینجا سوالی برای ما پیش می آید که چگونه آمار کاربران سایت خود را بالا ببریم؟

تعداد راه های رسیدن به آمار بالا در جذب کاربر و بیننده گوناگون می باشد اما تخصصی ترین و بهترین راه قد علم کردن در رده های بالای موتور های جستجو همچون گوگل، بینگ و دیگر موتورهای جستجو خواهد بود. موتورهای جستجو به سایت هایی گفتهمی شود که افراد برای جستجوی اطلاعات لازم کلمات یا سوالات کلیدی خود را در آن سرچ میزنند. طبق آمار به دست آمده 93 درصد از کاربران برای خرید های خود از موتور‌های جستجو استفاده میکنیم. دراین میان بالای بالای 57 درصد کابران وجود دارند که بصورت روزانه از این موتورهای جستجو استفاده میکنند. و بر اساس آمار46 درصد در هنگام خرید به سراغ موتورهای جستجو میروند.

موتورهای جستجو از ابزارهای مفید برای کاربران است که هر کاربر بر اساس نیاز خود جستجو انجام میدهد و این موتورها تعدادی اطلاعات بر اساس نیاز کاربر در اختیار او می گذارد. اما نکته ای که مورد نظر کسب‌و کار ها میباشد و دغدغه جهانی شده است این است که اغلب افراد تنها به نتایجی توجه می کنند که در رده های بالای نتایج جستجو باشد. در حقیقت عموم ما کاربران بیشترین توجه مان به 10 رتبه ابتدایی نتایج جستجو است. این رفتار کاربران پیام واحدیرا می رساند و آن این است که بیشترین بازدید تعلق میگیرد به سایت های برتری که موتورهای جستجو در اختیار کاربران قرار میدهد و دیگر سایت ها  قطعن از بازدید چندانی برخوردار نخواهند شد.

دقت به این واکنش کاربران صفحات جستجوگر  اهمیت بالابردن امتیازات سایت ها را بالا می برد و باعث می شود هر کسب و کاری که دارای سایت هست تلاش خود را مبتنی بر بالاتر بردن سایت خود نشان دهد تا بتوان از تجارت الکتریکی مناسبی برخوردار گردد. در روزگار دهکده جهانی، این موتورهای جستجو هستند که حرف اول را میزنند. چون با آمار بالا بیشترین کاربران نیاز های خود را با استفاده از این موتورها برطرف میکنند و خرید ها اغلب در موتورهای جستجو تحلیل و بررسی می‌گردد. به همین دلیل است که تجارت الکترونیک برای کسب موفقیت، خود را با مسئله رتبه بندی (سئو) در موتورهای جستجو همسو می‌کند. در حقیقت درتجارت الکترونیک رتبه‌های بالاتر را به پرفروش‌ترینها تلقی‌میکند.

 

 

 

 

 

_ بررسی وضعیت بازار فرش ایران درموتورهای جستجوگر

در هنگام جستجوی اطلاعات لازم خود باید عبارتی که مورد نظرما هست را به صورت تک کلمه یا عبارت چند کلمه ای در یکی ازموتورهای جستجو بنویسم .

با هوشمندتر شدن موتورهای‌جستجوگر عبارات گسترده را نیز می توان استفاده نمود.

بعنوان مثال فردی که میخواهد فرش ماشینی خریداری کند میتواند از عبارات زیر استفاده نماید

خرید فرش ماشینی

فرش ماشینی

قیمت فرش ماشینی

 خرید اینترنتی فرش ماشینی

در چهارمین حالت مقصود کاربر واضح تر بیان شده و قطعا موتورهای جستجوگر کامل فرد را به سایت‌هایی ارجاع میدهد که کاربر به مقصودش نزدیک‌تر گردد.

در زمان خرید فرش کلمات متعددی برای جسجو وحود دارد. و با استفاده از تمام آنها اطلاعات جامعی را در اختیار کاربران قرار می دهد کلماتی نظیر:

فرش ماشینی

خرید اینترنتی فرش

خرید مستقیم فرش

قیمت فرش ماشینی

جدیدترین فرش ها

فرش ماشینی ارزان

فرش ماشینی

فرش کاشان

فرش 700 شانه

فرش 1000 شانه

فرش 1200 شانه

فرش جهیزیه

قالیچه

تابلو فرش

فتو دراپه

فرش بامبو

پلی استر

اکریلیک

هیت ست

و غیر

این کلمات از جمله کلماتی هستند که میتوان به محصولات بافت فرش دست پیدا کرد. که از این دسته کلمات را تا صدها و حتی بیشتر نیز بر شمرد.

استفاده از هر کلمه متفورت است آمار نشان داده که یکی از کلمات برها رو بارها مورد جستجو قرار گرفته، و این در حالیست که یک کلمه بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته است. اما نکته قابل توجه این است که دریابیم عبارت مورد نظر در صنعت فرش ایران کدام عبارت می تواند باشد. و به بیان بهتر باید بدانیم اگر جویندگان چه نوع اطلاعاتی، از طریق موتورهای جستجوگر، سایت های ایرانی فعال در زمینه فرش را بیابند، بهتر است؟

از آنجایی که فرش دارای شاخه ها و زیر شاخه های بسیار قوی هستند اگر یک کاربر به تنهایی کلمه "فرش" را سرچ نماید به اطلاعات خاصی دست پیدا نخواهد کرد . این کلمه یک عبارت کلی است و اشاره به نوع خاصی از فرش اشاره نمیکند.

در دنیای وب و رتبه بندی جستجوگرها کلماتی هستند که با در بر داشتن موضوع اصلی شما را مستقیم به اطلاعاتی که شما لازم دارید میرساند و نتایج هدف سوال شما را نشان می دهد. که به این کلمات، "کلمات رقابتی" گفته می شود.کهالبته در مسائل سئو وبالابردن رتبه های سایت های کسب و کار توصیه نمی گردد.

طبق آمار به دست آمده از بهترین موتورهای جستجوگر جهان یعنی گوگل(google) یاهو(yahoo) و ام اسن ان(msn) اغلب کاربرانی که کلمه  carpet  را مورد بررسی و جستجو قرار داده اند آمریکایی و انگلیسی بوده اند و به همین دلیل سئو این کلمه بالاست که در این رابطه نمیتوان سایت های داخلی را قیاس نمود. اگر کاربری با زبان انگلیسی به دنبال فرش ایرانی باشد با سرچ کلمه مورد نظر که persian carpet است یا کلماتی نزدیک به این معنا، با صفحاتی از وب و نتایجی از جستجوگر روبرو خواهد شد که ایرانی نیست و این خود نقطه ضعفی است و هیچ سایت ایرانی وجود ندارد که بتواند به این جستجو پاسخ بدهد.  

حال اینکه محصولی کاملا ایرانی را چرا نباید توسط یک سایت ایرانی انتشار یابد به جهانیان عرضه شود.

درد جستجوهای اینترنتی در مورد فرش، برخی از افراد که به دنبال فرش های قدیمی و یا کهنه بافت هستند عبارتی همچون Old Carpet جستجوی خود را انجام می دهند. دربررسی های انجام شده باز هم دست ایران از بازار الکترونیکی جهانی دور می‌ماند وپاسخگوی کاربران اینگونه فرش ها با  مجموعه ای از سایت های خارجی در صفحات جستجوگر مواجه خواهند شد.

در تمام بررسی های انجام شده متاسفانه ایران در وضعیتی نامناسب در رتبه های موتورهای جستجو قرار گرفته است و این به آن معناست که در تجارت الکترونیک ایران به راحتی مشتریان خود را از دست می دهند. و دلیل آن عجله کاربرانیست که  قطعا برای یافتن خواسته های خودبه رتبه های پایین جدول اهمیتی نخواهند داد و به اولین ها و برترین ها مراجعه خواهند نمود.

همانطورکه گفته شد درتجارت الکترونیک موتور های جستجو حرف اول را میزند. و هر کسب وکار باید بتواند خود را به آنها بشناساند و در وهله دوم کارایی و توانایی خود را به آنها ثابت کند که البته درجه حساسیت هر موتور جستجو با موتور جستجوی دیگر تفاوت های عمده ای دارد که برای رسیدن به هدف مود نظر، باید در شناسایی نکات مورد نظر موتور های جستجو کوشا بود. و با استفاده از اطلاعات بدست آمده و مطالعات انجام شده میتوانید استراتژی  مناسبی در مواجهه با موتورهای جستجوگر از خود نشان دهید.

 

_ راهکارهای موثرتر سایت ها برای حضور و موفقیت، در موتورهای جستجو

 

در ادامه به چند مورد از مواردی که میتوان رتبه خود را در جستجو ها بالا آورد را مطالعه میکنید.

  1.  کسب و کار خود را به موتورهای جستجوی بیشتری معرفی کنید:

شما می توانید با اشتراک در صفحات متعدد اینترنیتی همچون وبلاگها،شبکه های اجتماعی، شبکه های ویدیویی و ... و فعالیت در این زمینه ها میتوانید به خوبی خود را در موتور های جستجو مطرح نمایید.

 

  1. انتخاب نام مناسب با نوع کسب و کار خود:

انتخاب می که  در عین معرفی کسب و کار شما خاص باشد میتواند به خوبیشمارا در موتور های جستجو معرفی کند و باعث بالا رفتن رتبه شما در جستجو ها شود

 

  1. تولید محتوا:

تولید محتواهای بیشتر از قبیل مقاله، عکس، عکس، عکسنوشته، ویدئو و ... و انتقال به صفحات

اینترنتی پر بازدید که بتواند افراد را به سمت سایت اصلی شما سوق دهد. بر اساس آمار و بررسی‌ها محتواهای گرافیکی اثیرات بیشتری در این زمینه خواهد داشت.

 

  1. ساخت سایت پر محتوا و حجم کم:

سایت هایی وجود دارند که اطلاعات فوق العاده ای دارند اما از نظر حجمی بسیار بالا هستند و دیر بارگزاری(lode) می شوند که خود این مسئله باعث کم بودن بازدید آنها و در نتیجه پایین بودن سئو دراین سایت ها خواهیم بود.

 

  1. ایجاد و پشتیبانی از صفحات متتعد در سایت:

در بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که سایت هایی که دارای صفحات زیادی هستند نسبت به سایت هایی که صفحاتشان محدود است دارای رتبه بالاتری خواهند بود و به دلیل پوشش پشتیبانی از اطلاعات زیادی که ممکن است کار بران نیاز داشته باشند بازدیدکنندگان سایت بالاتر و در نتیجه رتبه بندی آن در موتورهای جستجو گر بالاتر خواهد بود.

 

  1. تبدیل به یک سایت مرجع شوید:

اگر در سایت کسب و کار خود محتواهای مناسب و درخوری و بر اساس نیاز کاربر وجود داشته باشد و سایت شما به عنوان منبع در دیگر شبکه ها درج شود دارای رتبه بهتری خواهید شد.

 

با توجه به موارد ذکر شده در میابیم که در دنیای تجارت الکترونیک در بازار فرش جهانی باید روی رتبه‌بندی خود در موتورهای جستجو سرمایه گزاری گردد شاید همه کاربران ازطریق موتورهای جستجو جذب سایت مورد نظر شما نشده باشند اما تعداد کاربران حذب شده از طریق آنها را نیز نمی توان کتمان کرد. در بخشی از آمار و در اعترافات بسیاری از سایت های موفق در تجارت الکترونیک بخش عمده ای شاید بالای 80 درصد از کاربران ازطریق موتورهای جستجوگر جذب سایتها شده اند.

 

اما تاسف ما بر این است که صنعت فرش ایران در تجارت الکترونیک در سطح جهانی گامی محکم و موفقیت آمیزی را برنداشته است و این نشان دهنده آن است که صنعت فرش و تجارت آن هنوز بر پایه‌های تجارت سنتی پایبند است.

با توجه به مطالب اشاره شده لازم به ذکراست در تجارت الکرتیک و موفقیت در آن باید ابتدا گامی بلنددر شناساندن محصولات خود اعم از فرش های700 شانه 1000 شانه و 1200 شانه

و همچنین شناساندن محصولاتی از فرش با عنوان فرش دستباف گونه، فرش کنه نما، فرش های چهل تیکه و ... .

با بالابردن اطلاعات سایت خود میتوانیم درتجارت الکترونیک در صنعت فرش کسب وکار موفقی برای خود و حتی کشور ایران به ارمغان بیاوریم.

 

در مقالات آتی توضیحات تخصصی تری  در زمینه تجارت الکترونیک ارائه خواهد گردید.

نظرات کاربران

کد امنیتی