جلوگیری از لیز خوردن فرش

جلوگیری از لیز خوردن فرش

جلوگیری از لیز خوردن فرش

 

در منازل یا محیط های زندگی خود اگر از کف‌پوشهایی مثل سرامیک و پارکت استفاده نموده باشیم، باعث می‌شود فرش ماشینی استفاده شده در دکوراسیون  بصورت مکرر از روی آن سر خورده و تصویری نامرتب و نازیبا برای محیط ایجاد نماید. این اتفاق برای فرش راهرویی و یا فرش پادری که از ابعاد کوچکتری برخوردارند به کرات به چشم می‌خورد. که در بعضی از موارد بسیار خطرناک بوده و در برخی موارد باعث ایجاد شکستی برای افراد بوده است. اگر با مشکل لیز خوردن فرش مواجه هستید با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

لیزخوردن فرش را چگونه کنترل کنیم؟

برای برطرف نموده هرگونه حرکت و جابجایی فرش روی زمین نوعی قطعات اختراع شده است که اغلب از جنس سیلیکون، پلاستیک، فوم و لاستیک دیده می‌شود.

بخشی از این قطعات مکشوفه دارای دو طرف کاملا متفاوت هستند. از یک طرف دارای خاصیت چسبندگی می‌باشد که به فرش میچسبد و طرف دیگر آن دارای خاصیت ویژه ای می‌‌باشد که در صورت اتصال به زمین، فرش را روی زمین فیکس کرده و از هر گونه حرکتی جلوگیری می‌کند. به این وسیله ترمز فرش گفته می شود.

به طور مختصر می‌توان گفت ترمز فرش وسیله ای خارجیست که در سطح زیر فرش استفاده می‌شود تا از هر گونه جابجایی آن جلوگیری نماید.

 

 

 

 

انواع ترمز فرش

ترمز فرش در بازار به دو صورت وجود دارد

  1. ترمزفرش متری
  2. ترمز فرش تکه ای
  3. ترمز فرش دندانه ای یا بست پله

 

 

ترمز فرش متری:

به ابعاد دلخواه و متراژ مورد نیاز در بازار وجود دارد.براحتی قیچی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترمز های متری به دلیل حجمی که دارند  باعث ایجاد برآمدگی در سطح فرش میگردند که در دراز مدت باعث ایجاد کیسی فرش خواهد شد و یا حتی درصورت تردد بالا می‌تواند باعث ایجاد کچلی در قسمت های بر آمده گردد.

و لازم به ذکر است که ترمز فرش متری فاقد چسب اتصال به فرش می باشند. برخی معتقدند از این جنس ترمز برای تمام سطح زیر فرش استفاده نمایند تا هم محافظی باشد برای انتقال رطوبت به سطح فرش و هم از حرکت آزادانه فرش جلوگیری نماید.

 

 

 

ترمز فرش تکه ای: این ترمز فرش به تعداد متفاوت و به صورت بسته بندی، با ابعاد خاص، طرح ها، شکل ها، رنگهای متفاوت وجود دارد.. ترمز فرش تکه ای از حجم کمتری برخوردار است و اغلب در چهار گوشه فرش نصب می شود. دارای چسب جهت اتصال به فرش می باشد.

 

 

ترمز فرش دندانه ای یا بست پله: این بست ها نوعی ترمزگیر فرش محسوب میشوند. ترمز فرش دندانه ای اغلب در پله ها و برای ثابت ماندن فرش در پله ها استفاده میگردد. دارای دو قسمت متفاوت می باشد. قسمت زیرین آن دارای پدی نازک که دو طرف آن چسب دارد که به زیر فرش و زمین متصل میشود و قسمتی دندانه ای مانند که از جنس فلز و پلاستیک بیشتر ساخته می شود و به صورت لولایی روی فرش یا موکت قرار گرفته و آن را به زمین محکم می نماید. از خواص این ترمز فرش این است که میتواند همرنگ با فرش شما باشد. برای نصب این ترمز فرش در پله ها نیاز سوراخ کردن پله‌ها نمی باشد. به دلیل داشتن دندانه در خواب فرش فرو رفته و آسیبی به فرش ها نخواهد رسید و اغلب در قسمت شیرازه فرش نصب می‌گردد.

 

 

 

تفاوت ترمز فرش و پد فرش

برخی ترمز فرش را پد فرش نیز می گویند. حال اینکه اغلب ترمزفرش را به ابعاد مختصر و در برخی از نقاط فرش استفاده می نمایند اما پد فرش سراسر سطح زیرین فرش را پوشش می دهد. جنس پدفرش و ترمز فرش را باید براساس جنس سطح کف پوش انتخاب نمود. به طور مثال: اگر محل مورد استفاده از سرامیک یا سنگ باشد شما می‌توانید به راحتی از پد یا تزمزهای متری که دارای جنس فوم یا لاستیک هستند استفاده نمایید.

 

 

یا حق

نظرات کاربران

کد امنیتی