رفع لکه لاک از روی فرش

رفع لکه لاک از روی فرش

خانم های زیبا پسند و اهل سلیقه هیچ وقت از لاک غافل نمیشوند. اما بسیار پیش می آید که هنگام استفاده از آن، لاک روی فرش ماشینی ریخته و باعث ایجاد لکه می گردد.

اگر لکه لاک از روی فرش 700شانه یا 1000شانه شما، خیلی فوری برطرف نشود میتواند به اندازه لکه چسب سرسخت شود و به سختی از روی فرش پاک شود.این قانون برای انواع لکه ها صدق میکند. برای برطرف کردن لکه لاک از روی فرش کدام راه بیشتر به ذهنتان خطور میکند؟استفاده از پد لاک پاک کن؟ استفاده از مواد شیمیایی به نام استون؟ آب جوش؟ شامپوی فرش؟ استفاده از تافت مو؟ به نظر شما کدام راه موثر تر بوده اند؟ در ادامه این مقاله به نکاتی برای رفع لکه لاک اشاره میگردد که قطعن به شما کمک خواهد نمود.

نکات اساسی قبل از رفع لکه لاک از روی فرش

نکته اول: این است که به محض رویت لکه لاک سریعا اقدام به برطرف نمودن آن نموده و با استفاده از حوله، یا پارچه تمیز، بدون هیچگونه ماساژ دادن، که باعث پخش شدن و وسعت بیشتر لکه میگردد، لکه لاک را برطرف میکنیم. در حین انجام کار مراقب باشید که لکه لاک به قسمتی دیگر از فرش منتقل نگردد.همچنین میتوان با استفاده از قاشق، چاقو یا وسیله دارای لبه های تیز لکه لاک را از روی فرش برداشت.

نکته دوم: و البته نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است رنگ فرش شما می باشد. در هنگام استفاده از شوینده ها و پاک کننده های لکه لاک، مهم است که آیا فرش شما دارای رنگ روشن است یا رنگی تیره دارد.

برای تمیز کردن لکه لاک از روی فرش با رنگ روشن از پاک کننده هایی استفاده نمایید که فاقد الکل باشند و در فرش های تیره قانون بالعکس خواهد بود و شما به راحتی میتوانید از پاک کننده های الکل دار همچون استون،الکل طبیعی و اسپری مو استفاده نمایید.

نکته سوم: نکته سوم در هنگام برطرف نمودن لکه لاک، جنس الیاف بافته شده در فرش ماشینی شما خواهد بود. بر این اساس برای جلوگیری از تخریب فرش مواد را در گوشه ای از فرش که کمتر دید دارد امتحان نمایید تا اثر تخریبی مواد را قبل از استفاده در متن فرش تست کنید.

 

انواع روشهای رفع لکه لاک از روی فرش

رفع لکه لاک با استون از روی فرش:

همانطور که در بالا اشاره شد استفاده از مواد الکلی برای فرش های روشن توصیه نمی شود. در غیر این صورت برای حذف لکه با استون پس از رعایت نکات بالا اسفنجی را آغشته به استون را روی قسمت لکه لاک قرار داده و پس از چند دقیقه با دستمال تمیزی محل لکه را پاک نمایید.

پد لاک پاک کن برای رفع لکه لاک:

اگر استون برای بافت فرش شما مضر است و ایجاد آسیب میکند. میتوانید از پد لاک پاک کن فاقد استون استفاده نمایید.

نقش آب اکسیژنه در رفع لکه لاک از روی فرش:

یکی از راههای بر طرف کردن بسیاری از لکه های رنگی با رنگهای تند، در لباس و فرش، آب اکسیژنه می باشد. برای استفاده از آب اکسیژنه در رفع لکه لاک ابتدا پارچه ای را به آب اکسیژنه آغشته نموده به مدت 30 دقیقه روی لکه قرار دهید. اگر پس از سی دقیقه همچنان لکه به چشم آمد. این کار را مجددا تکرار نموده و سپس با پارچه ای تمیز رطوبت ایجاد شده روی فرش را بگیرید.

اسپری مو و رفع لکه لاک از روی فرش:

برای استفاده از این روش ابتدا باید کمی آب سرد روی لکه ریخته و سپس 15 تا 20 مرتبه اسپری روی آن بزنید. سپس با قطره چکان چند قطره الکل روی محل لکه ریخته و با مسواک به صورت دورانی محل لکه را ماساژ دهید. سپس سریعا با آب سرد و پارچه تمیز روی آن بکشید و تمیز کنید. در صورت وجود لکه این کار تکرار گردد.

نقش شیشه شوی ها در حذف لکه لاک از فرش:

اگر دیگر مواد برای برطرف نمودن لکه لاک در دسترس شما نیست میتوانید از شیشه شوی استفاده نمایید. برای استفاده از شیشه شوی ابتدا لکه را با شیشه شوی کاملا خیس کنید و با استفاده از اسفنج و به صورت مدور روی لکه بکشید. پس از چند دقیقه محل لکه را با پارچه تمیز و آب پاک نموده و خشک نماید.

رفع لکه از روی فرش با مایع ظرفشویی:

دیگر ماده شوینده همیشه در دسترس، مایع ظرفشویی است. برای اثر بخشی این ماده در رفع لکه لاک ابتدا یک قاشق کوچک از مایع را در مقداری آب ولرم بریزید. سپس پارچه تمیزی را آغشته به این محلول نموده وپارچه را از سمت خارجی لکه به سمت وسط لکه بکشید. این کار را با تکرار انجام دهید و سپس پارچه ای تمیز را به آب آغشته نموده و روی محل لکه بکشید.

 

یادمان باشد در پاکسازی هر گونه لکه از فرش به هیچ وجه از سفید کننده هایی همچون وایتکس استفاده نمی گردد. در صورت استفاده از وایتکی و انواع سفید کننده خاب فرش از بین رفته و همچنین باعث تغییر رنگی غیر قابل برگشت در فرش خواهد شد

نظرات کاربران

کد امنیتی