ساییدگی فرش چیست ؟

ساییدگی فرش چیست ؟

ساییدگی فرش چیست؟

 

در هر فرش ماشینی یا فرش دستباف از مواد و مصالحی جهت بافت استفاده می گردد که در برخی موارد به چشم می خورد که این مواد و مصالح و یا الیاف فرش، دربرابرعوامل محیطی  مقاومت مناسبی از خود نشان نمی دهند و در دراز مدت دچار آسیب دیدگی شده و زیبایی فرش خدشه دار می گردد.  

 

گاهی پس از مدتی که از فرش ماشینی یا فرش دستباف خود استفاده نمودید روی فرش خود آثاری مشاهده. آثاری همچون خوابیدن نخ خاب فرش و یا دیدن تار و پود فرش که به این آثار ساییدگی و کوبیدگی فرش گفته می شود.

 

دلایل ایجاد ساییدگی در فرش

  1. تماس ممتد فیزیکی

استفاده یک فرش در مدت زمان طولانی یکی از علل تخریب بافت فرش و ایجاد ساییدگی است درمواردی که تردد از روی فرش با کفش صورت پذیرد مدت آسیب پذیری فرش زودتر تر خواهد بود

 

  1. وجود رطوبت در محیط

استفاده فرش در اماکن مرطوب در دراز مدت باعث سست شدن الیاف فرش و پوسیدگی می شود در نتیجه این آسیب به قسمت خاب فرش رسیده و باعث بروز ساییدگی می گردد.

 

  1. ریختن مواد شیمیایی روی فرش

مواد شیمیایی گوناگونی همچون مواد اسیدی، قلیایی و مواد احیا کننده وجود دارد. از دیگر مواد شیمیایی که امکان تخریب خاب فرش را دارد مواد شوینده هستند که در صورت تماس طولانی مدت با خاب  و عدم خارج کردن  املاح باقی مانده در اثر شستشو به آن صدمه خواهد زد.

 

  1. قرار دادن اشیاء سنگین روی فرش

قرار دادن بعض از اشیاء مانند مبل، میز، کمد و غیره که دارای وزن زیادی هستند یا بطور ممتد در مدت زمان طولانی روی فرش قرار می گیرند میتواند باعث تخریب بافت فرش و ساییدگی آن می شود.

 

همانطور که قبلن گفته شد هر فرش از مواد و مصالحی ایجاد می گردد که از این جمله پنبه، پشم و ابریشم می باشد. اگر بخواهیم این سه الیاف را از نظراستحکام مورد بررسی قرار دهیم پنبه کمترین وابریشم بیشترین استحکام را در برابر ساییدگی از خود نشان خواهد و اما لازم به ذکر است هر الیاف با هر مقاومت به تدریج به درجه ساییدگی خواهد رسید که ما به عنوان مصرف کننده باید شرایطی را ایجاد نماییم تا در فرش کمترین آسیب ایجاد گردد.

 

 

راه های جلو گیری از ساییدگی فرش

همانطورکه اشاره شد عوامل مختلفی همچون رطوبت، تماس فیزیکی و تماس فرش با مواد شیمیایی باعث آسیب فرش می گردد.

 

 برای جلوگیری از ساییدگی فیزیکی میتوان با جابجایی فرش و ثابت نماندن مکان فرش، ساییدگی فرش را به تعویق انداخت یا از آن جلوگیری نمود. به این صورتکه پس از گذشت حداکثر شش ماه تا یکسال اگر مکان قرارگیری فرش ثابت است، جهت های فرش تغییر کند.

 

علاوه بر آن قرار دادن اشیاء سنگین  همچون میز کمد و پایه های مبل، در دراز مدت باعث ساییدگی و البته پارگی فرش می شود. برای جلوگیری ازتخریب فرش توسط اشیاء سنگین از فوم های فشرده یا موکت در زیر این اشیاء می‌توان استفاده نمود و راه دیگر جابجایی آنها در مدت زمان های قابل توجه است بطور مثال هر شش ماه یکبار جای کمد را تغییر داهید تا فرش زیر کمد را از احتمال ساییده شدن نجات دهید.

 

همانطور که به آن اشاره شد دیگر عمل تخریب و ساییدگی فرش رطوبت است. رطوبت عاملیست که می‌تواند فرش را از دو جهت به سمت نابودی هدایت کند. رطوبت علاوه بر تشدید ساییدگی نخ خاب ، تار و پود را نیز از بین می برد. برای جلوگیری ازاین آسیب حتی الامکان سعی شود که محیط کاملا خشک باشد. اگر فرش مرطوب است پشت فرش با فاصله از زمین و در مقابل جریان هوا قرار گیرد تا کاملا خشک گردد.

اگر محیط استفاده مرطوب است می توان در قمسمت زیر فرش از فوم های جاذب رطوبت یا نایلون های ضخیم استفاده نمود تا از تماس فرش با زمین مرطوب جلوگیری گردد.

در برخی موارد دیده شده است که افراد با استفاده از موکت توانسته اند از انتقال رطوبت به فرش جلوگیری کنند.

 

 

ترمیم فرش ساییده شده

در صورت ایجاد ساییدگی در فرش، نقاط آسیب دیده باید مرمت شود. ترمیم نقاط آسیب دیده به دو صورت انجام می‌شود.

 

 اگر میزان آسیب دیدگی بسیار کم و در حد چند میلی‌متر تا کم‌تر از پنج سانتی‌متر باشد، می‌توان با استفاده از قلاب پشت، قلاب رو و درفش نخ‌های از بین رفته را در آورد و با استفاده از نخ‌هایی مشابه، اقدام به گره ‌زنی مجدد در آن نقاط کرد.

 

در حالت دیگر، میزان ساییدگی فرش گسترده بوده و چله‌های فرش دچار سایش شده‌اند. در این حالت باید نخست، تار و پود آسیب دیده با استفاده از قیچی به طور کامل برداشته شود. در مرحله بعدی، با استفاده نخی مشابه، تار و پود فرش به طور مجدد در میان فرش دوخته و در پایان با استفاده از نخ‌های پشمی عمل بافت به طور مجدد انجام می‌شود. با انجام این کار، ظاهر فرش، به قبل از آسیب بازمی‌گردد.

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی