فرش ماشینی دستباف گونه چیست؟

فرش ماشینی دستباف گونه چیست؟

فرش ماشینی دستباف‌گونه چیست؟

در دنیای تولید فرش ماشینی و وجود تنوع بالا در میان گونه های بافتی فرش ماشینی، فرش دستباف‌گونه نامی است که بارها در بازار فروش فرش به گوش ما خورده است. اما اینکه این فرش چیست؟ یا حتی الیاف مصرفی درتولید فرش دستباف گونه از کدام جنس می باشد؟ و چه تفاوتی با دیگر فرش‌های ماشینی دارد؟ برای مکاشفه این سوالات ادامه مطلب کمک مناسبی برای شما خواهد بود.

 

 

 

 

فرش دستباف‌گونه چیست؟

فرش دستباف گونه نام نوعی از فرشاست که نسبت به فرش های عادی دارای ظرافت بیشتر وهمچنین نقشه هایی متفاوت تر و جذاب تر می باشد، و این دلیل کافی است تا بتواند در سراسر دنیا مشتریان مشتاق و خاص خود را جذب و هواره با خود همراه سازد. اما هنوز این نوع فرش شهرت زیادی ندارد و همانطور که در بالااشاره شد دارای ابهاماتی در ذهن عوام در هنگام تهیه این فرش وجود دارد. پس در ابتدا بهتر است بدانیم به تمام فرش های بالای 700شانه  همچون 1000 شانه و یا 1200 شانه فرش دستباف گونه گفته می شود.

 

 

 

طریقه بافت فرش دستباف گونه

اگر به طریقه بافت فرش دستباف آشناییت داشته باشید قطعا به سبک ایجاد گره های فرش در هر رج اشراف داشته و میدانید در فرش دستباف، بافنده برای ایجاد گره هایی که در کنار هم ایجاد می‌کند، هر گره را به صورت حلقه مانند به دور تار می‌پیچد و این گره های ایجاد شده با دستهای بافنده محکم‌تر می‌گردد. و این در حالیست که گره در فرش های ماشینی معمولی به صورت U به دور نخ تار پیچیده و پس ازآن با استفاده از آهار این نخ‌ها محکم می‌گردد که خود نوعی آسیب در فرش ماشینی محسوب می‌گردد.

 

 

 

 

 دلیل تخریب آهار، به مرور زمان و طی شستشوهای مکرر می باشد که پس از تخریب آن، ریشه Uمانند از تارهای فرش جدا شده و به اصطلاح در قسمت‌هایی از فرش باعث ایجاد کچلی می شود. این تفاوتیست که بین فرش ماشینی معمولی با فرش ماشینی دستباف‌گونه نیز به چشم خواهد خورد و آن وجود گره های محکم و حلقوی مانند در فرش ماشین دستباف‌گونه است. در اطلاح بافندگی می‌گویند که فرشهای دستباف‌گونه نخ خاب‌رفتگی بیشتری نسبت به فرش های ماشینی معمولی دارند.

 

 

 

 

 

ویژگیهای فرش دستباف‌گونه

 

همچنین لازم به ذکراست که فرش دستباف‌گونه دارای تراکم (تعداد گرههای بیشتر درهر متر مربع در عرض فرش را گویند) بیشتر و شانه (تعداد گره های ایجاد شده در ارتفاع فرش را گویند)بیشتر نیز می باشد که خود باعث بالاتر رفتن مرغوبیت در اینگونه فرش‌ها شده وبه موازات آن قیمت بیشتری نسبت به سایر فرش های ماشینی دارد.

فرش های دستباف‌گونه همانطور که گفته شد به دلیل بالا بودن تراکم و شانه درارای ظرافت مضاعفی است که در ایجاد یک فرش زیبا و دل انگیز بسیار نقش دارد.

 

 

 

همچنین نو آوران صنعت فرش برآن شده اند تا از فرش دستباف گونه در نمونه‌های جدید فرش ایرانی نیز استفاده نمایند تا فرش دستباف‌گونه در هر متد،مدل و طبق سلایق متفاوت در دسترس باشد. از جمله این نو آوری ها در زمینه بافت فرش دستباف‌گونه میتوان به فرش چهل تکه دستباف‌گونه و فرش وینتیج دستبافگونه اشاره نمود.

 

 

 

شرکت فرش جم خود از جمله شرکت های تولید فرش ماشینی دستباف‌گونه بوده که در اکثر غریب‌به اتفاق فروش این مجموعه تولیدی کیفیت به وضوح به چشم خریداران خواهد آمد.

 

در ادامه این مطلب باید افزود کیفیت بالای اینگونه فرش ها سالانه مقادیر زیادی از گردشگران و حتی تعداد زیادی از فروشگاه های فروش فرش در سراسر ایران و جهان ترغیب نموده است تا فرش دستباف‌گونه را به دیگر محصولات ترجیح داده و به سفارش و خرید این گونه فرش ها بپردازند.

 

 

یاحق

نظرات کاربران

کد امنیتی