وینتیج چیست؟/ فرش وینتیج چیست /فرش کهنه نما

وینتیج چیست؟/ فرش وینتیج چیست /فرش کهنه نما

 

 

 

در هنر دکوراسیون و البته با توجه به ذائقه متفاوت در میان مردم،  صنعت فرش ماشینی نیز علاوه بر بافت فرش های کلاسیک درابعاد 1000 شانه و 700 شانه، اقدام به نو آوری‌هایی نموده است. از جمله نوآوری می توان  به گلیم فرش  فرش چهل تکه فرش گلاریس و البته فرش وینتیج اشاره نمود.

بعضی از ما علاقه به دوران کهن داریم و این علاقه‌مندی را به دکوراسیون منزل یا محیط کار خود انتقال داده ایم که برای تکمیل این دکوراسیون به فرشی کهنه نما یا به عبارتی فرش وینیج نیاز داریم که خود نوعی المان برای ساختن فضایی قدیمی است.

 

وینتیج به چه معناست؟

وینیج در حرفه های مختلف معانی متفاوتی دارد ولی در کل به اشیائی تلقی می شود که دارای عمر زیاد باشد و به قول معروف تاریخ دار باشد اما عموما برای اشیایی که سنی پایین‌تر از 20 سال دارند با نام وینتیج خوانده نمی شوند. در دیکشنری مریام وبستر این عبارت را منسوب به شراب و قدمت آن دانسته‌اند. در صنعت فرش ماشینی فرش وینتیج به فرش های اطلاق می شود که نمونه ای از کهنه و قدیمی بودن در فرش نمایان باشد. به طور کلی به فرش های دستبافت قدیمی را به این نام می خوانند که با وجود بروز بودن فرش ماشینی نمونه های ماشینی آن نیز بافته شده است.

 

 

 

فرش وینتیج چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه فرش کهنه نما و ایجاد جلوه کهنه به فرش از روش‌های مختلفی استفاده می شود

  1. استفاده از رنگ های کم رنگ درحین بافت
  2. شستشوی فرش جهت کمرنگ کردن رنگ  فرش
  3. ایجاد ساییدگی در بعضی از نواحی فرش
  4. دواشور کردن فرش یا کلرینه کردن فرش

در گذشته نیز ساخت فرش وینیج و کهنه نما وجود داشته است. درگذشته برای ایجاد کهنگی و ساییدگی در فرش آن را در کوچه و خیابان قرار میداده‌اند تا در محل های پر رفت و آمد در زیر پای رهگذران قرار گیرد و پاخور شود و گاهی آن را در معرض آفتاب قرار میدادند یا بوسیله آب و خاکستر آن را بسیار شستشو میداده اند و به این روش فرش خود را کهنه نما یا وینتیج می کردند.

 

فرش وینتیج در چه ابعادی وجود دارد؟

امروزه  با توجه به استقبال از فرش وینتیج یا کهنه‌نما و وجود بازار مناسب برای این فرش کارخانجات تولید فرش وینیج آن را در ابعاد مختلف به بازار عرضه  می‌کنند. و مشتری برای استفاده در هر ابعدی میتواند به راحتی این فرش را در دسترس خود داشته باشد.

 

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی