پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

 

معمولا هنرمندان و عزیزانی که با مرکب یا جوهر در ارتباط بوده اند. یا فرزندان در هنگام تمرین خوشنویسی در اثر بی احتیاطی جوهر روی فرش ماشینی ریخته باشد. در این مواقع دغدغه خواهد بود که چرا و چگونه این فرش ماشینی را تمیز نمایید. برای پاکسازی لکه‌جوهر از روی فرش، دیگر نگرانی جایز نیست. با ادامه مطلب همراه باشید تا بتوانید به راحتی این مشکل را برطرف نمایید.

برای برطرف کردن هر گونه لکه از روی فرش باید ابتدا بدانیم جنس لکه از چه موادی است و در درجه دوم متریالی که دچار لکه شده را از لحاظ جنسیت بررسی نماییم. فرش یکی از نفیس ترین وسایل منزل به شمار می رود. بنابر این باید از هر گونه آلودگی و امکان تخریب آن را مراقبت نمود. در هنگام ایجاد لکه بر روی سطح فرش همانطور که اشاره شد از جنس فرش خود و الیاف فرش خود آگاهی داشته باشید تا اشتباها از مواد شوینده ای که باعث تخریب خاب و ریسه های  فرش می گردد جلوگیری نمایید.

 

از بین بردن لکه جوهر از فر ش

برای خلاصی از لکه ایجاد شده بر روی فرش توسط جوهر پاشیده شده روی فرش سرعت یکی از اوجب واجبات است. اگر در برطرف نمودن لکه جوهر سریع اقدام نگردد جوهر به لایه های زیرین فرش نفوذ کرده و درصورت خشک شدن امکان ثبات لکه بسیار زیاد خواهد بود. برای جمع کردن لکه جوهر از روی فرش ماشینی و دستبافت خود هر گز از آب استفاده ننمایید زیرا آب باعث پخش شدن لکه و تکثیر آن در نقاط دیگر فرش می شود . برای جمع کردن لکهجوهر از روی فرش و به اصطلاح خشک انداختن آن  ابتدا روی آن نمک بریزید. با اینکار لکه جوهر جذب نمک شده و از مقدار آن کاسته می شود. سپس نمک را از روی لکه جمع نموده و اینکار را تکرار نمایید.تا در مراحل بعد ذرات نمک کمرنگ شوند.

 پس از انجام مرحله اول اقدام به تمیز نمودن لکه جوهر، با پارچه ای تمیز نمایید و مطمئن شوید دیگر ذرات نمک روی فرش باقی نمانده است. استفاده از پارچه تمیز را آنقدر تکرار نمایید تا لکه به طور کامل برطرف شود. پس از پاکسازی کامل این ناحیه را با آب بشویید تا نمک های باقی مانده در لابه لای الیاف فرش بر طرف شود تا دردراز مدت به الیاف آن آسیبی وارد ننماید.

در این موارد به جای نمک از دستمال کاغذی که جاذب آب هست نیز به جای نمک میتوان استفاده نمود. نقطه قابل تامل در استفاده از دستمال کاغذی این است که، دستمال کاغذی در طولانی مدت در محاورت با مایعات بافت خود را از دست داده و خود عامل تخریب فرش می شود. اگر به صورت مستمر و با توجه بالا از دستمال کاغذی برای جذب رنگ در هنگام بر طرف نمودن لکه جوهر استفاده نماییم خود میتواند بسیار کمک کننده در رفع لکه جوهر باشد.

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی