چرم دوزی فرش ماشینی

چرم دوزی فرش ماشینی

چرم دوزی فرش ماشینی

چرم دوزی یا دوردوزی فرش ماشینی به نوعی فعالیت در هنگام فرش تولید فرش ماشینی گفته می شود که به عقیده بسیاری باعث استحکام زیبایی فرش میگردد. برای اطلاع بیشتر ازاین مرحله از تولید فرش بهتر است در ابتدا بدانیم چرم دوزی فرش چیست؟

در فرایند تولید فرش ماشینی روش های مختلفی برای بهبود نوع فرش و البته استحکام آن در کنار توجه به زیبایی آن است. اخیرا کارخانجات بافندگی اقدام به دوخت نوارهای چرمی در پشت فرش‌های ماشینی نموده اند که فواید زیادی دارد که از آن جمله:

  1. جلوگیری از مشکل لول شدن فرش و یا تاخوردگی گوشه‌های فرش؛ فرش های ماشینی مخصوصا از نوع نامرغوب آن به دلیل خاب کم و یا عدم وجود آهار مناسب در پشت فرش کمی نازکتر می باشد و باعث لول شدن کناره های فرش در قسمت شیرازه فرش شده و از زیبایی آن میکاهد.
  2. جلوگیری از لیز خوردن فرش؛ امروزه منازل اغلب دارای کفپوش‌هایی از جنس سرامیک،سنگ و پارکت می‌باشد که در صورت سبک بودن فرش، فرش روی متریالهای ساختمانی نام برده لیز خورده و زیبایی چیدمان را دچار تزلزل می نماید. همچنین گاهی نیز خطرساز میگردد. لیزخوردن فرش اغلب در فرش‌هایی از جنس ابریشم طبیعی و یا پلی استر دیده می‌شود.
  3. کیسی فرش؛ چرم دوزی فرش یکی از راه‌های مقابله با کیسی فرش یا تاخوردگی در لبه های فرش ماشینی است و میتوان به این روش لبههای زیباتر، صاف‌تر و یکدستی داشت.
  4. سوراخ‌های ایجاد شده توسط میخ در فرشهای کناره را میپوشاند؛ گاهی در هنگام فرش های کناره اشکالاتی ایجاد میشود که ایجاد سوراخ در فرش می گردد.در برخی از کناره‎ها بدلیل عدم مرغوبیت کناره در دراز مدت حالت طبیعی خود را از دست می دهد که چرم‎دوزی باعث جلوگیری و یا به تعویق انداختن این مشکل میشود.

 

روش چرم دوزی فرش ماشینی

در چرم دوزی یا دور دوزی فرش با چرم نوارهای به عرض 5 سانت و به طول فرش تهیه نموده و پس از اتمام آهار نوار چرم را در قسمت شیرازه فرش میدوزند.

چرم‌‌ها با عرض مختلف چند سانتیمتری و به صورت نواری در بازار وجود دارد. چرم فرش در جنس های مختلفی موجود است که بعضی از آنها جنس فوم و یا چرم نازک است که به هیچ عنوان جلوی لول شدن فرش را نخواهد گرفت

در بافندگی های فرش دستباف فرش های بسیار نفیس را چرم‌دوزی می نمایند تا امکان آویختن آن به دیوار مقدور باشد. برای دوخت چرم فرش از پشت نموده و آن را بر روی زمین ثابت میکنند. پس از آن چرم ها را به اندازه مورد نیاز برش داده و به صورت زیگزاگ به فرش متصل می نمایند.

جهت اتصال فرش به چرم ابزار آلات مختلفی علاوه بر چرم و فرش نیاز است :

سوزن مناسب (برای اینکار معمولا از سوزن شیرازه یا سوزن چرم دوزی استفاده می نمایند)

نخ مخصوص چرم دوزی یا نخ وکس دار

سوزن چرم دوزی را با استفاده از نخ مناسب آن آماده نموده نوار را در قسمت پشت فرش در حدود قسمت شیرازه فیکس نموده و دوخت آن را آغاز می نمایند. در گذشته چرم دوزی برای جلوگیری از لول شدن گوشه و کنار های فرش به کار میرفت و نیز نشان این را داشت که فرش صادراتی هست و چون فرش هایی که صادر میشد و صادر کننده ها نمیخواستند که هزینه مرمت لول شدن فرش را در کشور مورد نظر را بدهند اقدام به کنار دوزی فرش با چرم می کردند .

نظرات کاربران

کد امنیتی