کیسی فرش چیست ؟

کیسی فرش چیست ؟

حتما تا  کنون برای شما پیش آمده که فرش ماشینی 700 شانه یا 1000شانه خریداری شده شما، نسبت به فضایی که دارید بزرگ تر باشد و شما مجبور به تا زدن فرش گردید. یا حتی ممکن است مجبور شوید برای مدتی فرش را لوله کرده و کنار بگذارید و یا پس از شستشو، فرش شما در قالیشویی به درستی لول نشده باشد.

در این هنگام پس از باز کردن فرش و استفاده آن، شاهد امواجی در سطح خاب فرش ماشینی خود خواهید بود که زیبایی فرش را بسیار تحت الشعاع قرار می دهد، به این تغییر حالت در فرش "“کیسی فرش” " گفته می شود.

به عبارت دیگر به هر گونه  جمع شدگی، چین خوردگی  و تا خورگی فرش که در محراب یا حتی در حاشیه فرش اتفاق می افتد و باعث ایجاد برجستگی  و جدا شدن فرش، از سطح زمین می گردد را "“کیسی فرش” " میگویند.

 

 

 دلایل ایجاد کیس در فرش

همانطورکه گفته شد "“کیسی فرش” " باعث نازیبایی فرش میگردد و به دلیل ایجاد برجستگی، فرش را به ساییدگی بیشتر در محل کیسی تهدید میکند.ایجاد این مشکل در فرش این مشکل باعث کم شدن طول عمر آن خواهد شد.

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چه نوع فرش هایی بیشتر دچار کیسی می گردد؟

 شما در هنگام خرید فرش به خصوص فرش دستبافت هزینه بالایی را می‌پردازید و قطعا دانستن این نکته که در چه فرش هایی کیسی بوجود می آید به شما در انتخاب فرش کمک بیشتری خواهد نمود.

 در فرش های پرکاری همچون فرش ساروق، کاشان، اصفهان، بیجار، قم و تبریز که در کناره های آن نخ لول یا پیچیده شده است بیشتر شاهد “کیسی فرش”  خواهیم بود. همچنین بهتر است بدانید  “کیسی فرش”  در فرش‌های تک پوده و شل بافت کمتر اتفاق میافتد.

هنگام خرید فرش مراقب باشید که یک فرش بی عیب را انتخاب نمایید که در آینده با مشکلاتی همچون کیسی و در نهایت ساییدگی فرش مواجه نگردید.

 

با تمام این موارد که اشاره شد، دنبال علتی برای ایجاد “کیسی فرش”  هستید که عیبی همچون کیسی در چه زمانی ایجاد می گردد؟

 باید گفت وجود آمدن “کیسی فرش”  می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  •  گاهی در هنگام بافته شدن فرش مقداری پرز، بین دار و چله  قرار میگیرد که در صورت فشرده شدن این مقدار پرز و زیاد شدن آنها، کیسی به وجود می آید.

 

  • دلیل دیگر ایجاد “کیسی فرش”  می‌تواند اشیائی باشد که در هنگام چله کشی در میان چله ها قرار گیرد.

 

  • نوعی فرش وجود دارد به نام فارسی باف، که در این فرش اگر مراحل چله کشی و جابجایی چله‌ها بصورت دقیق و کامل انجام نشود “کیسی فرش”  درسطح آن ایجاد می شود.

 

  • در قالی های دستباف، در هنگام ساده بافی ایتدایی فرش اگر چله ها متراکم شوند، و تراکم و تعادل چله کشی به هم بخورد  وجود “کیسی فرش”  حتمی خواهد بود.

 

 

  • در هنگام بافت فرش، استفاده از الیاف و مواد مصنوعی باعث نازیبایی فرش خواهد شد و در صورت مواجعه با گرما جمع شده و این امر باعث “کیسی فرش”  خواهد‌شد.

 

  • همانطور که در بالا اشاره شد، تا زدن نادرست فرش باعث ایجاد خط تا، در نهایت ایجاد کیسی می شود.

 

 

  • شستن فرش و خشک شدن آن درمحل نامناسب باعث ایجاد برآمدگیدر سطح فرش شده  و در زمان استفاده از فرش تا مدتها “کیسی فرش”  وجود خواهد داشت.

 

راه های برطرف نمودن “کیسی فرش”  

با برشمردن اینهمه دلیل برای ایجاد “کیسی فرش”  قطعا راهی برای برطرف نمودن این عیوب نیز وجود دارد که از آنجمله میتوان به راه های زیر اشاره نمود:

  • برای جلوگیری از لول شدن کناره های فرش با استفاده از نوار های 4 سانتی که جنس آنها از جنس لینولئوم یا دیگر جنس های مشابه تهیه می شود را، در حاشیه پشت فرش بدوزید تا از این طریق کناره ها دیگر لوله نشود.

 

  • راه دیگری نیز برای رفع “کیسی فرش”  وجود دارد که باید با کمی احتیاط صورت گیرد.

به این صورت که پارچه ای مرطوب را در قسمت های برجسته یا لول شده قرار دهید و با اتو، کیسی ایجاد شده را برطرف نمایید. البته باید به مقدار گرمای اتو دقت نمایید تا الیاف فرش در معرض حرارت بالای اتو قرار نگیرد و آسیب نبیند.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی