خلخال یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش‌های ابریشمی نفیس

خلخال یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش‌های ابریشمی نفیس

اژدر حسنی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل گفت: فرش دستباف ابریشمی تولیدی خلخال متفاوت از فرش‌های تولیدی سایر مناطق استان اردبیل بوده و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای داخلی کشور و کشورهای اروپایی دارد.

اژدر حسنی از خلخال به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش دستباف بویژه فرش‌های ابریشمی نفیس یاد کرد و گفت: بیش ۲ هزار نفر بافنده شناسنامه‌دار بصورت تک‌بافت و یا کار در کارگاه‌های متمرکز فرش بافی فعالیت دارند.

 وی گفت: فرش‌های بافته شده توسط هنرمندان فرش باف خلخال از لحاظ کیفیت، رنگ، مرغوبیت، درج شمار و نقشه‌های بکار رفته در بافت فرش از بهترین فرش‌های دستباف تولیدی کشور و جهان بوده و به عنوان یک برند و هویت ایرانی در سطح بین‌المللی شناخته شده است.

 او اضافه‌کرد: در صورت فراهم کردن زمینه صادارت بدون واسطه فرش صنعتگران خلخال تحول بزرگی در رونق اقتصادی دست‌اندرکاران این صنعت ایجاد می‌شود.

با بیان این که بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستباف در این استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار نفر دارای شناسنامه فعالیت در صنعت تولید فرش هستند، تصریح کرد: با استقبال علاقه‌مندان به صنعت فرش ، میزان تولید فرش دستباف در این استان بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با توجه به قانون بیمه تامین اجتماعی فرش بافان دستباف در مجلس شورای اسلامی در سال قبل اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن این قانون در سال جاری و تامین اعتبارات مورد نیاز زمینه برای بیمه بافندگان فرش از پس از هفت سال توقف در این کار فراهم خواهد شد.

وی گقت: میزان تولید بافندگان فرش استان هم اکنون به ۹۰ هزار متر مربع در سال می رسد، اظهار داشت: امسال هدف گذاری اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف استان حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان در صنعت فرش است و تلاش می‌شود با بکارگیری سیاست‌های کاری جدید میزان تولید فرش دستباف استان به ۱۲۰ هزار متر مربع افزایش یابد.

وی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر بسیاری از مشاغل جامعه و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی متمرکز ۲ نفر و بیشتر افزود: بیشتر فعالیت‌های تولیدکنندگان تک‌بافت فرش دستی  خانگی در استان همچنان به قوت خود باقی بوده و فرصت بدست آمده از خانه ماندن سطح فعالیت‌های مربوط به تولید فرش‌های دستباف را افزایش داده است.

منبع: مرکز ملی فرش ایران

نظرات کاربران

کد امنیتی