چشم امید «فرش» به بازارهای شرق آسیا/ امکان جهش تولید در فرش با نگاه بلندمدت

چشم امید «فرش» به بازارهای شرق آسیا/ امکان جهش تولید در فرش با نگاه بلندمدت

حامد چمن‌رخ در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا درباره جهش تولید در صنعت فرش عنوان کرد: فرش شاید از معدود حوزه‌هایی است که می توان در آن به جهش تولید رسید.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: برای جهش تولید باید ابتدا ابعاد کرونا را در اقتصاد داخلی و جهانی به خوبی بررسی کنیم.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران اظهار کرد: جهش تولید در صنعت فرش به دلیل ماهیت آن زمان‌بر است و اگر امروز تولید آن را آغاز کنیم، نتیجه آن تا دو سال آینده نمایان خواهد شد.

وی ادامه داد: صنعت فرش قابلیت جهش تولید دارد؛ اما باید نگاه بلندمدت به اقتصاد و تجارت فرش داشت.

چمن‌رخ با اشاره به اینکه تولید و تجارت در شرایط کنونی تحت تاثیر موج کرونا قرار می گیرد، افزود: فروش فرش ایران هم در داخل و هم در خارج از ایران، بیشتر متمرکز بر حوزه صادرات است که متاسفانه بازار داخل را به طور کامل از دست داده ایم و بازارهای صادراتی نیز تحت تاثیر شیوع کرونا قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهند شد و این شرایط، بسیار نگران کننده است.

به گفته وی، با توجه به شرایط صادرات و قیمت نفت، کشور به شدت نیازمند دلارهای صادراتی بخش خصوصی است و ما محکوم به فعالیت هستیم.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه در چنین شرایطی باید به دنبال راه چاره باشیم، عنوان کرد: با بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته است تنها راهکار ممکن برنامه ریزی روی بازارهای شرق آسیا است.

وی ادامه داد: فعالان این حوزه باید تا جای ممکن توان خود را روی بازارهای شرق آسیا یعنی کشورهای ژاپن، کره، چین، اندونزی و مالزی بگذارند؛ چراکه شرایط آنها هم اکنون بهتر بوده و شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آنها را کمتر تحت تاثیر خود قرار داده است.

چمن‌رخ با بیان اینکه باید نگاه ویژه ای به بازارهای صادراتی داشته باشیم، افزود: در شرایط کنونی نمی توان از دولت توقع داشت چراکه نه معلومات آن را دارد و نه شرایط مالی مناسب برای همراهی؛ پس تنها کاری که دولت می تواند انجام دهد تسهیل کردن روند فعالیت در این زمینه است

وی اظهار کرد: در این شرایط می‌توانیم وضعیت فعلی خود را حفظ کنیم؛ اما جهش با شرایط سختی همراه خواهد بود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: با ورود به بازارهای شرق آسیا شاید به این نتیجه برسیم که خیلی وقت است انرژی خود را در کشورهای غربی تلف کرده ایم.

وی با بیان اینکه در سال جاری زمان کافی برای جهش وجود ندارد، افزود: امسال شاید بتوانیم شرایط را برای تولید فراهم کنیم اما زمان کافی برای جهش وجود ندارد؛ چراکه با توجه به شیوع ویروس کرونا تا کشورهای غربی به شرایط عادی بازگردند، نصف سال را از دست داده ایم و فعالیت برای ما دشوارتر خواهد شد.

منبع: مرکز ملی فرش ایران

نظرات کاربران

کد امنیتی