پاک کردن انواع لکه از روی فرش

پاک کردن انواع لکه از روی فرش

از آنجایی که تمیزی خانه و البته فرش اهمیت زیادی دارد در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع لکه ها و نحوه تمیز کردن آن از روی فرش آشنا کنیم.
گاهی اوقات روی فرش ماشینی لکه هایی ایجاد می شود که برای تمیز کردن آن لازم است نوع لکه و الیاف فرش ماشینی را بشناسیم چرا که با شناسایی نوع لکه و مهمتر از آن نوع الیاف، می توان به راحتی لکه را برطرف نمود. البته قابل ذکر است که اقدام سریع و به موقع نیز بسیار تاثیرگذار است.

نکته: پاک کردن اثر لکه از روی فرش هایی با الیاف مصنوعی بسیار دشوارتر از پاک کردن لکه از روی فرش هایی با الیاف طبیعی است.

مقاله مرتبط: پاک کردن لکه انار از روی فرش

چه اقداماتی بعد از ایجاد لکه روی فرش باید انجام دهیم؟

همانطور که در بند بالا اشاره کردیم، بعد از ایجاد لکه سریعا باید آن را تمیز کرد چرا که اگر لکه ها روی فرش بمانند و خشک شوند نمی توان به راحتی لکه را پاک کرد. بهتر است بلافاصله بعد از ایجاد لکه آن را پاک کرد، زیرا لکه تازه و مرطوب است و به راحتی و با تلاش کمتر پاک می شود.

نکته: قبل از پاک کردن لکه ابتدا باید لکه را با کاردک یا هرچیزی که سطح تیز و باریکی دارد برطرف کنید، در غیر اینصورت اگر بدون برطرف کردن لکه، با کشیدن دستمال روی لکه قصد پاک کردن لکه را داشته باشید، لکه بیشتر روی سطح فرش پخش می شود.

انواع لکه

لکه ها ممکن است از طریق مواد مختلفی مانند چای، لاک، نوشابه و ... ایجاد شده باشند که هر کدام از این لکه ها را باید با مواد مناسبی شستشو داد.

لکه ها به دو دسته تقسیم می شوند:

لکه های سبک

لکه هایی که تمیز کردن آن ها آسان است و راحتتر پاک می شود. لکه هایی مانند لکه میوه، شیر و ...

لکه های سنگین

لکه هایی که تمیز کردن آن ها مشکل است و به راحتی پاک نمی شوند. این لکه ها که به لکه های پر دردسر نیز معروفند، برای پاک کردن آن ها از روی فرش باید زمان زیادی صرف کرد. لکه هایی مانند خون، قهوه و ... .

انواع لکه ها و نحوه شستن آن ها

لکه قهوه، سس کچاپ و شکلات

برای شستشوی این لکه ها باید در 4 مرحله اقدام کرد:پاک کردن لکه قهوه شکلات سس

1- با کمک کاردک لکه کچاپ و شکلات را از روی فرش بردارید و با کمک قاشق، مایع قهوه که روی فرش ریخته را نیز جمع کنید.

2- پارچه بدون طرح و سفید را به مواد شوینده آغشته کرده و در محل ایجاد لکه فشار دهید.

نکته: حتما پارچه را در محل لکه فشار دهید و پارچه را روی لکه نکشید تا باعث پخش شدن بیشتر لکه نشود.

3- بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه به کمک پارچه سفید دیگر خشک کنید.

4- پارچه سفید را به سرکه سفید آغشته کرده و مجددا روی لکه چند ثانیه فشار دهید و دوباره بعد از 15 تا 20 دقیقه با کمک پارچه که با آب ولرم نمدار شده است پاک کنید و بعد با پارچه سفید خشک کنید. اگر لکه همچنان وجود دارد این مراحل را دوباره تکرار کنید.

لکه روغن و چربی

برای شستشوی لکه های چرب مانند: لکه روغن، کره، سس سالاد، شیره درخت، مداد شمعی، لوسیون، ریمل، رژلب، لاک و ... از روی فرش باید از روش های زیر کمک گرفت:

روش اول: پارچه سفید را به ماده حلالی مانند استون آغشته نموده و روی لکه فشار دهید و 2 تا 3 دقیقه نگه دارید، این عمل را بعد از یک ساعت دوباره تکرار کنید. با تکرار این عمل (با توجه به مقدار لکه) تا 3 یا 4 مرتبه لکه پاک می شود.

روش دوم: می توانید برای پاک کردن لکه روغن و چربی از سرکه سفید و صابون استفاده کنید.

روش سوم: برای پاک کردن لکه های چرب مانند پارافین یک تکه پارچه سفید را روی لکه شمع گذاشته و با اتو روی پارچه بکشید تا پارافین شمع جذب پارچه شود.

لکه تنباکو و نیکوتین

برای شستشوی لکه تنباکو و نیکوتین باید در چند مرحله به صورت زیر اقدام کرد:
مقداری گلیسیرین را روی لکه ریخته و با کمک پارچه به آرامی آن را تمیز کنید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا کاملا لکه از روی فرش پاک شود.

لکه آدامسلکه آدامس

برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش، ابتدا باید کیسه ای از یخ را روی لکه قرار داده و 5 دقیقه نگه دارید، سپس با کمک چاقو لکه آدامس را بتراشید.

لکه جوهر

با دو روش زیر می‌توانید لکه جوهر را از روی فرش پاک کنید:

روش اول: مقداری ماست روی لکه جوهر ریخته و 5 دقیقه صبر کنید تا لکه جذب ماست شود سپس با کمک قاشق ماست را جمع کنید. اگر لکه پاک نشد این عمل را چندبار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

روش دوم: پارچه سفید را آغشته به ترکیبی از شامپو فرش و مقدار کمی ماده سفید کننده کنید. سپس روی لکه فشار دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود. سپس محل لکه را با آب سرد بشویید و با کمک دستمال خشک کنید.

لکه گل و لای

تنها لکه ای که برای تمیز کردن آن نباید عجله کرد، لکه گل و لای است، صبر کنید لکه کاملا خشک شود سپس با کمک جارو، لکه را بردارید. به احتمال زیاد با صبر کردن لکه گل و لای خشک شده و مانند خاک می شود که با جارو کردن به راحتی از روی فرش پاک می شود. اما اگر اثری از لکه روی فرش باقی ماند بهتر است پارچه سفید را به شامپو فرش آغشته کنید و روی لکه بکشید تا لکه کاملا پاک شود.

پاک کردن لکه خونلکه خون

لکه خون از دشوارترین لکه ها است به همین دلیل هرچه زودتر برای پاک کردن آن اقدام شود، پاک کردن لکه را کمی آسانتر می کند. در همان ابتدای کار مقداری مایع صابون را با آب خیلی سرد مخلوط کرده و دستمالی تمیزی را به این مخلوط آغشته کرده و روی فرش بکشید. این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه پاک شود. برای رفع نجسی جای لکه، تشت آبی را زیر فرش در محل لکه گذاشته و آب سرد را روی فرش ریخته و فرش را با دست فشار دهید تا نجسی فرش با کمک آب پاک شود و داخل تشت بریزد. تشت را برداشته و زیر فرش چهارپایه قرار دهید تا سریعا خشک شود.

نظرات کاربران

کد امنیتی