نخ اکریلیک چیست ؟

نخ اکریلیک چیست ؟

 

اگر برای خرید فرش در حال تحقیق هستید و قصد تعویض یا خرید فرش رادارید را دارید حتما به این مقاله توجه کنید. شما در هنگام خرید حتما با عبارت رتبه بندی و درجه بندی کیفی فرش ماشینی و یا انواع الیاف مورد استفاده در فرش روبرو شده اید. یا نخ اکرلیک و یا اکریلیک هت ست شده به گوشتان خورده که در این مقاله شما را با نخ آکریلیک آشنا خواهیم نمود.

 

 

 

اکریلیک چیست؟

اکریلیک نوعی الیاف مصنوعی هستند که از پلیمری به نام "پلی اکریلو نیتریل" با میانگین مولکولی در حدود ۱۹۰۰ مونومر واحد ساخته شده است.در ایالات متحده به پلیمری که حداقل ۸۵% ان پلیمر اکریلو نیتریل باشد اکریلیک گفته می شود.

 

 

 

ویژگیهای الیاف اکریلیک چیست؟

این الیاف بسیار سبک، گرم وحالتی شبیه به پشم دارند. زمانی که اکریلیک بر پایه اصلی و کوتاه ریسیده شود، میتواند خصیتی شبیه پنبه داشته باشد برخی از اکریلیک ها به صورت رنگی یارنگدانه ای تولید می‌شود. و برخی به صورت اُکر و در غیر این صورت به صورت طبیعی یا سفید خام یا رنگ نشده تولید می‌شوند.

اکریلیک قابلیت رنگ پذیری دارد و همچنین در برابر شستشو مقاومتی عالی از خود نشان می‌دهد. به طور کلی اکریلیک دارای خاصیت ضد حساسیت است.

از الیاف اکریلیک در بسیاری از صنایع نساجی استفاده می گردد همچون جوراب، دستکش، روسری، ژاکت، پارچه تزئینی منازل، و چادرهای مسافرتی یا سایبان مغازه‌ها والبته از این الیاف در صنعت فر ش ماشینی نیز استفاده می گردد.

لازم به ذکر است الیاف اکریلیک نسبت به بیدخوردگی، روغن، چربی، مواد شیمیایی و نور خورشید نیز مقاوم است.

الیاف اکریلیک دارای قیمت ارزانتری نسبت به الیاف طبیعی همچون پشم و پنبه دارد و از بارزترین مشکلات این الیاف در صنایعی بجز فرش پرزدهی آن است.

همانطور که به آن اشاره شد از نخ اکریلیک در صنعت فرش استفاده می شود.

 

 

 

 

راه های تشخیص اکریلیک چیست؟

 

  1.  فرش های ماشینی بافته شده با الیاف اکریلیک نسبت به پلي استر نرم‌تر،لطيف‌تر و روشنتر است

 

  1.  در حين لمس کردن و دست کشيدن، دست به راحتي از روي فرش سر ميخورد و چسبندگي احساس نمي شود .

 

 

  1.  نخ  اکریليک  در حين دست کشيدن از زير دست دانه دانه رد شده و داخل هم کلاف نمی‌شود.

 

 

  1.  نخ  اکریليک  اصلا بوي پلاستيک ومواد نفتي نميدهد .

 

 

  1.  مقاومت بالا در برابر پا خور شدن و برگشت پذيري فوق العاده

 

  1. مقاومت بسيار بالا در برابر حرارتهاي غير مستقيم ( قابلمه داغ، اتوي داغ، کتري داغ )را دارد.

 

 

  1. رنگها شاد زنده و شفاف دارد.

چنانچه هر يک از موارد بالا را در فرش ملاحظه نکرديد و فرش زبري ، سفتي ،و رنگهاي غبار گرفته داشت قطعا جنس پلي استر بوده و چه از لحاظ کيفي و چه از لحاظ قيمت با نخ  اکریليک  قابل مقايسه نمي‌باشد.

 

 

 

در هنگام  خرید حتما به شناسنامه فرش توجه داشته باشید تا بتوانید فرش اکریلیک را با توجه به اطلاعات بالا تهیه کنید تا علاوه بر زیبایی بیشتری که دارد دوام فرش شما تضمین گردد .

به یاد داشته باشید که پس انتخاب فرش  در مراقبت و نگهداری آن کوشا باشید که از جمله این مراقبت ها نگهداری از ریشه فرش و برطرف نمودن هر نوع لکه از روی فرش قبل از کهنه شدن لکه میباشد.

 

 

مقالات مرتبط:

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی